Co robić ?

Śmierć bliskiej osoby zwykle spada na nas znienacka. W tym trudnym czasie musimy załatwić szereg formalności. Jak zorganizować pogrzeb zmarłego i co nam przysługuje? 

 

Pogrzeb krok po kroku:
O czym należy pamiętać w pierwszej kolejności?

 

KROK 1.


Gdy zgon nastąpił w domu:


Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić po śmierci członka rodziny, jest zawiadomienie lekarza w przychodni rejonowej, który wystawi kartę zgonu. Powinna być to osoba, która w ciągu 30 dni przed śmiercią leczyła zmarłego. Jeśli nie ma takiej możliwości, trzeba wezwać karetkę pod numerami tel 112 lub 999
 
Pamiętajmy, że ciało zmarłego w domu można przechowywać przez 72 godziny (lub 24 godziny, jeśli śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej).
       

Z kartą zgonu zadzwoń do nas pod CAŁODOBOWY numer tel. 95 755 28 11 wew 3. Nasi pracownicy zabiorą ciało zmarłej osoby, które od tamtej pory do momentu pogrzebu przechowywane będzie w chłodni.
       

Gdy zgon nastąpił poza domem bądź w wypadku:

Należy poczekać na informację, umożliwiającą odebranie zwłok. Z uwagi na specyficzne miejsce zgonu, pojawia się pogotowie oraz nasz zakład pogrzebowy działający na zlecenie prokuratury. Nie oznacza to jednak, że to właśnie ta firma musi zająć się organizacją pochówku. W takich sytuacjach dość często są wykonywane sekcje zwłok. Jest to trudny dla rodziny moment, gdyż muszą czekać nie wiedząc, kiedy czynności się zakończą ale też nie mając informacji o tym co aktualnie dzieje się z bliską im osobą. Dopiero po otrzymaniu informacji telefonicznej jako zakład pogrzebowy możemy odebrać ciało i przetransportować go do chłodni, jednocześnie rozpoczynając przygotowania pogrzebu. Jeśli mają Państwo wątpliwości co do postępowania, podczas kontaktu telefonicznego postaramy się wyjaśnić wszystko i Państwa uspokoić.
       

Z kartą zgonu dzwonimy pod nasz CAŁODOBOWY numer tel. 95 755 28 11 wew 3. Nasi pracownicy zabiorą ciało zmarłej osoby, które od tamtej pory do momentu pogrzebu przechowywane będzie w chłodni.

 

KROK 2.

Wizyta w urzędzie stanu cywilnego i złożenie dokumentów w zarządzie cmentarza

W urzędzie stanu cywilnego zostanie wystawiony  akt zgonu. Będzie on podstawą do uzyskania zasiłku pogrzebowego i ubezpieczenia. Aby go otrzymać należy dostarczyć wystawioną przez lekarza kartę zgonu i dowód osobisty zmarłego. Zarówno kartę zgonu, jak i akt zgonu należy złożyć w kancelarii parafialnej lub zarządzie cmentarza, gdzie zostanie zorganizowany pochówek.

W urzędu stanu cywilnego składamy wniosek o 3 odpisy aktu zgonu. Są one niezbędne do ewentualnego postępowania spadkowego lub uzyskania pieniędzy z polisy na życie. Jeżeli rodzina decyduje się na pogrzeb katolicki, należy także przedstawić zaświadczenie o udzieleniu sakramentu chorych i wiatyku (czyli komunii świętej podawanej osobie przed śmiercią).

 

KROK 3.


Jak zorganizować pochówek?

Na spotkaniu z naszym pracownikiem ustalane są wszystkie formalności związane z organizacją i obsługą uroczystości pogrzebowej:
wybór obrządku, w którym odbędzie się pogrzeb (pogrzeb katolicki lub pogrzeb świecki, czyli niereligijna ceremonia pogrzebowa)
   

  • data pogrzebu lub kremacji
  • wybór cmentarza
  • wybór trumny lub urny
  • wybór kwiatów i oprawy muzycznej
  • pzewóz ciała do chłodni lub na kremację
  • organizacja konduktu pogrzebowego


Na życzenie pomożemy w załatwianiu innych formalności związanych z pochówkiem takich jak: zamówienie nekrologu czy otrzymanie zasiłku z ZUS-u. Pomożemy również w zakupie ubrań dla zmarłego i kosmetyce pośmiertnej.


Trzeba pamiętać, że zakład pogrzebowy nie zajmuje się ustalanie przebiegu uroczystości pogrzebowej i mszy. Szczegóły ceremonii (np. odczytanie wspomnienia o zmarłym) należy ustalić z księdzem lub w przypadku pogrzebu świeckiego z mistrzem ceremonii.

Osoby, które pragną nam zlecić organizację pochówku bliskiej osoby, proszone są o zabranie ze sobą:

  • odpisu skróconego aktu zgonu,
  • dowodu osobistego osoby zlecającej pochówek,
  • legitymacji emeryta/rencisty osoby zmarłej.
  • dokumenty wydane przez USC dot. pochówku


W sytuacji, gdy osoba zmarła nie była objęta ubezpieczeniem ZUS bądź KRUS, należy dostarczyć własny numer świadczenia bądź zaświadczenie o byciu ubezpieczonym.

Chcąc jak najbardziej odciążyć naszych Klientów z przykrych obowiązków, proponujemy Państwu rozliczenie rachunku za skorzystanie z naszych usług z zasiłkiem ZUS bądź KRUS. Wykonywana transakcja jest w pełni bezgotówkowa.

Pomagamy w wypełnieniu wniosku i składamy go do odpowiedniego oddziału. Po wpłynięciu środków dokonujemy ostatecznego rozliczenia, a rachunek oddajemy osobie zlecającej pochówek.


Jesteśmy,by Państwu służyć.
Zespół ZUK Sulęcin